Dagboken

dagboken.png

Detta är en lärarhandledning till att skriva dagboksromaner med elever. Dagboksromaner har fått en renässans i och med de populära böckerna om Greg (Jeff Kinney) m.fl. så det finns mycket litteratur att hämta inspiration ifrån.

Arbetet med dessa dagböcker ger också en inramning till övningar av olika texttyper (bl.a. de skoltypiska texttyper som Pauline Gibbons beskriver i Stärk språket, stärk lärandet… Hallgren Fallgren 2013).
Dagboksromanen erbjuder en plattform för att prova och leka med sina färdigheter i återberättande text, beskrivande text, löpsedelstext, skriftliga instruktioner, recensioner, argumenterande text, reklambudskap, poetisk text m.m. Stort fokus läggs på humor i skapandet och på kollaborativt lärande i klassrummet.

Ladda ned lärarhandledning (PDF)

Författare till läromedlet

John Oskarsson
John jobbar som lärare på Årstaskolan i Stockholm.
John Oskarsson / john.oskarsson@stockholm.se | @johnoskarsson
Josef Sahlin
Jag heter Josef Sahlin och jobbar till vardags som lärare på Årstaskolan i Stockholm. För närvarande är mitt uppdrag, förutom en del undervisning i svenska, att starta upp och driva skolans bibliotek som legat nere i snart 15 år.
Josef Sahlin / josef.sahlin@stockholm.se | @josef_sahlin

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *