Dagboken

dagboken.png

Detta är en lärarhandledning till att skriva dagboksromaner med elever. Dagboksromaner har fått en renässans i och med de populära böckerna om Greg (Jeff Kinney) m.fl. så det finns mycket litteratur att hämta inspiration ifrån.

Arbetet med dessa dagböcker ger också en inramning till övningar av olika texttyper (bl.a. de skoltypiska texttyper som Pauline Gibbons beskriver i Stärk språket, stärk lärandet… Hallgren Fallgren 2013).
Dagboksromanen erbjuder en plattform för att prova och leka med sina färdigheter i återberättande text, beskrivande text, löpsedelstext, skriftliga instruktioner, recensioner, argumenterande text, reklambudskap, poetisk text m.m. Stort fokus läggs på humor i skapandet och på kollaborativt lärande i klassrummet.

Ladda ned lärarhandledning (PDF)

Författare

John Oskarsson

john_oskarsson_2013.jpg

@johnoskarsson
John jobbade tidigare som lärare på Årstaskolan i Stockholm.

Josef Sahlin

Josef-pratar.jpg

josef.sahlin@edu.stockholm.se
@josef_sahlin

Josef Sahlin jobbade tidigare som lärare på Årstaskolan i Stockholm.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *