Creative Commons BY-NC-SA | Erkännande – Icke kommersiell – Dela lika

  • Hem
  • Alla böcker
Den magiska dörren

Den magiska dörren

Följ med Sanna till fjärran land. Upplev spänningen, skratt och sorg . Var beredd på onda fiender och goda vänner!. Besegrar dom draken? eller den allsmäktige?, vad händer i godis landet?, hur ska det gå när deras största fiende i den vanliga värden är tokigare en vanligt? . Följ med på resan om du törs!
NonSens Fiction – lektionsupplägg
NonSens Fiction – lektionsupplägg

NonSens Fiction – lektionsupplägg

Lektionsmaterial för ca 5 lektioner för övning i beskrivande text ("faktatext") i år 4-6. Materialet, som bygger på tanken om att elever blir bättre textproducenter om de får ljuga emellanåt, är grunden till Årstaskolans prisbelönta skolprojekt riktigtsant.se Materialet finns i formaten Keynote (för apple-enheter) och pdf (för alla men utan påbyggnadseffekter och möjlighet att redigera). Observera att en keynote-fil kan se stökig ut om du öppnar det med ett annat program, t.ex. Powerpoint.
En modell för novell – Lektionsupplägg
En modell för novell – Lektionsupplägg

En modell för novell – Lektionsupplägg

En grundrecept för att skriva mörka noveller i mellanstadieåldern. 18 färdiga lektionsupplägg med fokus på berättarteknik, grammatik, tempus, dialog och respons. Materialet finns i formaten Keynote (för apple-enheter) och pdf (för alla men utan påbyggnadseffekter och möjlighet att redigera). Observera att en keynote-fil kan se stökig ut om du öppnar det med ett annat program, t.ex. Powerpoint.
Vad tror du?

Vad tror du?

Frågor som har engagerat människor i årtusenden. Frågor som inte besvaras med korrekta svar. Frågor som besvaras med övertygelse, tro eller livsåskådning. Under en lektion i årskurs fyra fick våra elever fundera på dessa frågor. För några var det första gången de hade tänkt på frågorna. Ta del av deras tankar! Vad tror du? ”Undervisningen ska stimulera eleverna att reflektera över olika livsfrågor, sin identitet och sitt etiska förhållningssätt. På så sätt ska undervisningen skapa förutsättningar för eleverna att utveckla en personlig livshållning och förståelse för sitt eget och andra människors sätt att tänka och leva.” Ur Lgr11 för ämnet religionskunskap Foto: Kristina Alexanderson CC BY-NC-ND 2.0 (detaljer i slutet av boken)
Livsviktig Poesi – Lärarhandledning

Livsviktig Poesi – Lärarhandledning

På Årstaskolan har vi en flerårig tradition av att skapa projekt i svenska med fokus på skaparlust och med processer och resultat som berör. Året efter retorikprojektet #talasomTED var det flera av oss som ville se om vi kunde skapa något liknande kring poesi. Resultatet blev projektet Livsviktig poesi. Precis som med talen så var det få elever som hade några referensramar för innehållet. Om eleverna ombeds att skriva en saga så har de gott om tankar om hur de brukar vara uppbyggda men när det gäller tal och poesi krävs det nya och många förebilder.